Tekst jednolity do
S T A T U T U
INSTYTUTU „CENTRUM ZDROWIA MATKI POLKI” W ŁODZI
na dzień 8 lipca 2024 r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1.
Instytut „Centrum Zdrowia Matki Polki”, zwany dalej „Instytutem”, utworzony na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie utworzenia Instytutu „Centrum Zdrowia Matki Polki” w Łodzi (Dz. U. Nr 107, poz. 694) działa na podstawie:
- ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 498 z póź. zm);
- ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (j. Dz.U. z 2023 r. poz. 742 z póź. zm);
- ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej ( Dz. U. z 2023r. poz. 991, z późn. zm.);
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 120z późn. zm.);
- ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców ( Dz.U. z 2023 r. poz. 221
z póź. zm ); - Ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym
( Dz.U. z 2023 poz. 973 z późn.zm.); - niniejszego Statutu;
- planu działalności
§2.
Siedzibą Instytutu jest miasto Łódź.
- Działalność Instytutu ma zasięg ogólnokrajowy.
- Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Zdrowia.
- Instytut jest państwową jednostką organizacyjną, wyodrębnioną pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym.
- Instytut posiada osobowość prawną.
- Instytut ma prawo używać nazwy: Instytut „Centrum Zdrowia Matki Polki” w Łodzi lub nazwy skróconej Instytut CZMP w Łodzi oraz skrótu ICZMP, a także ich odpowiedników w językach obcych.
- Instytut ma prawo używać pieczęci okrągłej z wizerunkiem Orła Białego, ustalonym dla godła państwowego i napisem w otoku Instytut „Centrum Zdrowia Matki Polki” w Łodzi.
- Instytut działa na rzecz osób niepełnosprawnych.
Rozdział II
Zadania Instytutu
§3.
Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, wdrożeniowych, szkoleń podyplomowych, uczestniczenie w systemie ochrony zdrowia ukierunkowanym na potrzeby opieki zdrowotnej.
§4.
- Do podstawowej działalności Instytutu należy:
- prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności w zakresie nauk medycznych;
- przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
- wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
- uchylony;
- uchylony;
- uchylony;
- W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut może:
- upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych;
- wykonywać badania i analizy oraz opracowywać opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
- opracowywać oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki;
- prowadzić działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną;
- prowadzić i rozwijać bazy danych związane z przedmiotem działania Instytutu;
- prowadzić działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także działalność wspierającą innowacyjność przedsiębiorstw;
- wytwarzać w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzić walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury;
- opracowywać i wydawać opinie o wyrobach;
- inicjować i współdziałać merytorycznie w przygotowywaniu założeń do aktów prawnych oraz innych dokumentów dotyczących opieki zdrowotnej;
- prowadzić działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi.
- Instytut, poza zadaniami, o których mowa w ust. 1 i 2, może również prowadzić:
- kształcenie w szkole doktorskiej i na studiach podyplomowych, związane z prowadzonymi przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi,
- inne formy kształcenia – na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2023 r. poz. 742)
-
4. Instytut może prowadzić działalność inną niż wymieniona w ust. 1-3, przy czym działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności, o której mowa w ust. 1-3, i obejmuje w szczególności:
- uczestniczenie w systemie ochrony zdrowia poprzez udzielanie świadczeń zdrowotnych, w szczególności świadczeń profilaktycznych, diagnostycznych oraz leczniczych szpitalnych i ambulatoryjnych, a także tworzenie warunków organizacyjnych i technicznych do realizacji zadań leczniczych na potrzeby obronne Państwa.
- opiniowanie produktów kosmetycznych, preparatów biologicznych do celów medycznych, odżywczych suplementów diety, żywności dla niemowląt, środków dezynfekcyjnych do celów higienicznych, preparatów bakteriologicznych do celów medycznych i weterynaryjnych, produktów mlecznych i zbożowych zawartych w tej klasie, zabawek dla dzieci, aparatury rehabilitacyjnej do ciała i diagnostycznej do celów medycznych, aparatów i instrumentów medycznych, odzieży specjalnej używanej w salach operacyjnych lub do innych celów medycznych, bielizny osobistej i rajstop, produktów spożywczych i przemysłowych, rekomendowanych pacjentom Instytutu,
- świadczenie usług hotelarskich polegającą w szczególności na:
a) zapewnieniu miejsc hotelowych dla pracowników zatrudnionych w Instytucie;
b) prowadzeniu działalności hotelarskiej dla gości z zewnątrz oraz dla rodziców i opiekunów dzieci, którym Instytut udziela świadczeń zdrowotnych;
c) prowadzeniu innej działalności usługowej i handlowej.
Rozdział III
Organizacja Instytutu
§5.
- Strukturę organizacyjną Instytutu określa regulamin organizacyjny ustalany przez dyrektora Instytutu, po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.
- Instytut może tworzyć i likwidować oddziały terenowe i ośrodki, po zasięgnięciu opinii rady naukowej i za zgodą Ministra Zdrowia. Zakres działania i kompetencji oddziałów terenowych i ośrodków określa dyrektor.
- Dyrektor Instytutu może powoływać i rozwiązywać wyodrębnione pod względem organizacyjnym i finansowym samobilansujące się zakłady prowadzące działalność gospodarczą zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Dyrektor Instytutu może zawierać umowy cywilno – prawne o świadczenie usług zdrowotnych.
- Instytut może w celu komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych, prowadzenia działań z zakresu transferu technologii i upowszechniania nauki oraz pozyskiwania środków finansowych na działalność statutową, za zgodą Ministra Zdrowia, tworzyć spółki kapitałowe i obejmować lub nabywać akcje i udziały w takich spółkach oraz osiągać przychody z tego tytułu. Zasady, zgodnie z którymi Instytut może tworzyć spółki kapitałowe określa ustawa i przepisy obowiązujące w tym zakresie.
- Instytut może tworzyć centrum naukowo-przemysłowe.
Rozdział IV
Organy Instytutu
§6.
Organami Instytutu są:
1) dyrektor;
2) rada naukowa.
§7.
- Dyrektor:
- ustala po zasięgnięciu opinii rady naukowej:
- plan działalności Instytutu;
- kierunkoweplany tematyczne badań naukowych i prac rozwojowych;
- realizuje politykę kadrową;
- zarządza mieniem i odpowiada za wykorzystanie mienia instytutu na realizację jego zadań statutowych, zgodnie z zasadami określonymi w § 23 ust.2;
- odpowiada za wyniki działalności naukowej Instytutu;
- reprezentuje Instytut;
- podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania rady naukowej.
- po zaopiniowaniu przez radę naukową, ustala regulamin zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
- tworzy szkoły doktorskie.
- Dyrektora powołuje i odwołuje Minister Zdrowia,
Dyrektor pracuje w trybie stałym a w ramach organizacji i funkcjonowania instytutu wydaje polecenia, decyzje i zarządzenia a w przypadku współdziałania z Radą Naukową Dyrektor doręcza dokumenty Przewodniczącemu Rady Naukowej lub jego Zastępcy w terminie co najmniej na 7 dni przed planowanym podjęciem uchwały.
§8.
- Zastępców dyrektora powołuje i odwołuje Minister Zdrowia po zasięgnięciu opinii dyrektora, z tym, że zastępcę dyrektora do spraw naukowych Minister Zdrowia powołuje po zasięgnięciu opinii rady naukowej.
- Sekretarza naukowego powołuje i odwołuje dyrektor.
- Zastępcą dyrektora do spraw naukowych i sekretarzem naukowym może być osoba posiadająca stopień naukowy doktora habilitowanego albo tytuł profesora.
§9.
- Rada naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
- Do zadań rady naukowej należy:
- uchwalanie statutu;
- opiniowanie planu działalności Instytutu;
- uchylony;
- opiniowanie kandydatów na stanowiska: zastępcy dyrektora do spraw naukowych, sekretarza naukowego oraz kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym, odpowiedzialnych za prowadzenie badań naukowych;
- opiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz rocznych sprawozdań dyrektora z wykonania zadań;
- ustalanie perspektywicznych kierunków działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej;
- opiniowanie wniosków w sprawie połączenia, podziału, przekształcenia lub reorganizacji Instytutu oraz stałej współpracy instytutu z innymi osobami prawnymi;
- opiniowanie regulaminu organizacyjnego;
- opiniowanie rocznego planu finansowego;
- opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych;
- opiniowanie podziału zysku Instytutu;
- opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników;
- opiniowanie wniosków o przyznawanie stypendiów naukowych;
- przeprowadzanie postępowań w sprawie nadania stopnia doktora i stopnia doktora habilitowanego w zakresie posiadanych uprawnień;
- wnioskowanie do dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora lub profesora instytutu;
- ustalanie programów studiów podyplomowych i programów kształcenia
w szkołach doktorskich, prowadzonych przez instytut; - opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
- przypisywanie poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych, o których mowa w art. 2 ust. 3 pkt 1,
z uwzględnieniem art. 21 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz.U. z 2016 r. poz. 64); - podejmowanie decyzji o włączeniu do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych i innych form kształcenia,
z uwzględnieniem informacji, o których mowa w art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji;
występowanie do ministra właściwego, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy
z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, z wnioskiem
o włączenie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanych po ukończeniu innych form kształcenia, w tym szkoleń i kursów dokształcających,
o których mowa w art. 2 ust. 3 pkt 2.
- Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 12) i 13), mają członkowie rady naukowej posiadający stopień naukowy lub tytuł naukowy.
- Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 14), mają członkowie rady naukowej posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy.
- Rada naukowa jest uprawniona do zajmowania stanowiska we wszystkich sprawach dotyczących działalności Instytutu, w szczególności w sprawach dotyczących jego działalności bieżącej.
- Rada naukowa sporządza opinie, o których mowa w ust. 2 pkt 4, 5, 7, 9-13, w terminie nie dłuższym niż 30 dni.
- Do zadań Rady Naukowej znajduje zastosowanie również zastosowanie art. 48 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej.
-
§10.
- W skład rady naukowej Instytutu wchodzą 30 osoby, w tym:
- pracownicy naukowi i badawczo techniczni Instytutu w liczbie 15;
- osoby niebędące pracownikami Instytutu w liczbie 15 osób, posiadające co najmniej stopień naukowy doktora oraz osoby wyróżniające się wiedzą i praktycznym dorobkiem w dziedzinie nauk medycznych, powoływane przez Ministra Zdrowia.
- Liczba miejsca w Radzie Naukowej Instytutu należnych osobom posiadającym stopień naukowy doktora habilitowanego albo tytuł profesora, zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej wynosi 13, z zastrzeżeniem ust. 3. Jeżeli liczba pracowników spełniających wymagania przekracza liczbę należnych im miejsca w Radzie Naukowej Instytutu, członków Rady Naukowej wybierają w głosowaniu tajnym pracowniczy Instytutu na okres 4 lat.
- Pracownicy Instytutu wybierają w głosowaniu tajnym na okres 4 lat jednego przedstawiciela pracowników naukowych nieposiadających stopnia doktora habilitowanego albo tytułu profesora oraz jednego przedstawiciela pracowników badawczo-technicznych. Jeżeli w wyborach nie zgłosi kandydatury żaden z pracowników naukowych nieposiadających tytułu doktora habilitowanego albo tytułu profesora lub żaden z pracowników badawczo-technicznych w skład Rady Naukowej Instytutu wchodzi pracownik naukowy posiadający stopień doktora habilitowanego albo tytuł profesora, który nie uzyskał członkostwa w Radzie Naukowej w ramach liczby miejsc określonych w ust. 2, a otrzymał kolejno najwięcej głosów.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka rady naukowej pochodzącego z wyboru pracowników przed upływem kadencji, w szczególności w przypadku utraty statusu pracownika naukowego Instytutu, na jego miejsce do rady naukowej wchodzi osoba z danej grupy, która w głosowaniu uzyskała kolejna największą liczbę głosów, przy czym odpowiednie zastosowanie ma ust. 3.
- W skład rady naukowej wchodzi:
- dyrektor, jego zastępcy oraz główny księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone w ust. 2, z prawem głosu w sprawach, o których mowa w art.29 ust.2 pkt 12-14 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych
- przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki z prawem głosu w sprawach, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 1, 4, 5-11 i 17-20 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych– którzy nie są zaliczani do osób, których liczba została określona w ust. 1
- Tryb wyborów reguluje regulamin wyborów ustanowiony przez dyrektora po zasięgnięciu opinii rady naukowej.
- Tryb pracy rady naukowej reguluje niniejszy statut a w zakresie nieuregulowanym statutem rada naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu rady naukowej, przy czym posiedzenia rady naukowej winny odbywać się co najmniej raz na kwartał, zwoływane w trybie zwykłym, na wniosek Dyrektora Instytutu lub na wniosek, co najmniej 1/3 liczby członków rady naukowej
- Członkowie rady naukowej są obowiązani do nieujawniania uzyskanych informacji, stanowiących tajemnicę Instytutu w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
- Członkowie rady naukowej mogą brać udział w posiedzeniach Rady Naukowej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, a także mogą głosować za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.
- Uchwały rady naukowej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków tej rady, w tym przewodniczącego lub co najmniej jednego zastępcy przewodniczącego, chyba że statut, regulamin rady naukowej lub przepisy prawa powszechnie obowiązującego stanowią inaczej.
- Uchwały dotyczące przewodów doktorskich i postępowań habilitacyjnych oraz postępowania w sprawach o nadanie stopnia naukowego lub tytułu, rada naukowa podejmuje zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
- Głosowanie w radzie naukowej jest jawne, chyba że statut, regulamin rady naukowej lub przepisy prawa powszechnie obowiązującego stanowią inaczej.
- Opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych rada naukowa dokonuje w głosowaniu tajnym.
- Przewodniczący rady lub zastępca przewodniczącego rady może z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 1 członka rady naukowej zarządzić głosowanie tajne także
w sprawach, dla których głosowanie tajne nie jest wymagane. - Z posiedzeń rady naukowej sporządza się protokół.
§11.
- Rada naukowa wybiera spośród swoich członków w głosowaniu tajnym przewodniczącego i jego zastępców. Przewodniczącego Rady Naukowej wybiera się spośród członków Rady powołanych przez Ministra nadzorującego.
- Przewodniczącym rady naukowej może być osoba posiadająca co najmniej stopień naukowy doktora. Funkcję przewodniczącego można pełnić łącznie nie dłużej niż przez
8 lat. - Funkcja zastępcy przewodniczącego Rady Naukowej nie może być łączona ze stanowiskiem dyrektora, zastępcy dyrektora lub głównego księgowego.
- Posiedzenia rady naukowej są zamknięte.
- W posiedzeniu rady naukowej biorą udział: dyrektor, przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego rady naukowej.
§12.
- Z tytułu działalności w radzie naukowej nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie.
- Członkowi rady naukowej mającemu inne miejsce zamieszkania niż miejsce posiedzenia rady naukowej przysługują: diety, zwrot kosztów podróży i noclegów związanych
z uczestnictwem w tych posiedzeniach, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu
w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 167).
Rozdział V
Pracownicy Instytutu
§13.
- Instytut zatrudnia:
- pracowników naukowych;
- pracowników badawczo-technicznych;
- pracowników inżynieryjno-technicznych
- pracowników administracyjno-ekonomicznych;
- pracowników bibliotecznych i pracowników dokumentacji naukowej;
- pracowników wykonujących zawody medyczne;
- pracowników na stanowiskach robotniczych;
- pracowników obsługi i innych.
- Instytut zatrudnia pracowników odpowiednio do potrzeb i możliwości wynikających z jego działalności.
- W Instytucie nie może istnieć stosunek bezpośredniej podległości służbowej między małżonkami oraz osobami pozostającymi ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
- Prawa i obowiązki pracowników określają obowiązujące przepisy prawa.
§14.
- Pracownikiem naukowym może być osoba o wymaganych ustawą kwalifikacjach naukowych i wysokim poziomie etycznym, zatrudniona na stanowisku:
1) profesora;
2) profesora instytutu;
3) uchylony;
4) adiunkta;
5) asystenta.
- Na stanowisku profesora może być zatrudniona osoba posiadająca tytuł profesora.
- Na stanowisku profesora instytutu może być zatrudniona osoba posiadająca tytuł profesora, stopień doktora habilitowanego lub stopień doktora, a w przypadku osoby na stałe zamieszkującej za granicą co najmniej stopień doktora.
- uchylony
- Na stanowisku adiunkta może być zatrudniona osoba posiadająca stopień doktora.
- Na stanowisku asystenta może być zatrudniona osoba posiadająca tytuł zawodowy magistra lub równorzędny.
§15.
- Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
- Dyrektor na czas przeprowadzenia konkursu powołuje komisję konkursową oraz wyznacza jej przewodniczącego.
- Powołanie komisji konkursowej wszczyna postępowanie konkursowe.
- Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać w szczególności:
- jednostkę organizacyjną i dyscyplinę naukową;
- określenie stanowiska, którego dotyczy postępowanie konkursowe;
- określenie wymaganych kwalifikacji niezbędnych do zatrudnienia na danym stanowisku oraz wykaz wymaganych dokumentów potwierdzających kwalifikacje;
- ustalenie innych wymagań niezbędnych do zatrudnienia na danym stanowisku; wynikających ze specyfiki działalności prowadzonej przez jednostkę;
- miejsce i termin zgłaszania kandydatur;
- termin rozstrzygnięcia konkursu;
- inne istotne informacje.
- Ogłoszenie o konkursie na stanowisko pracownika naukowego zamieszcza się w miejscu ogólnie dostępnym w siedzibie Instytutu, na stronie internetowej Instytutu, na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców.
- Komisja dokonuje oceny zgłoszonych kandydatur i dokonuje wyboru. O wynikach konkursu niezwłocznie powiadamia kandydatów i dyrektora.
- Konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim przypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
- Wyniki konkursu są niezwłocznie ogłaszane na stronie internetowej Instytutu oraz w miejscu ogólnie dostępnym w siedzibie Instytutu.
§16.
- Stosunek pracy z pracownikiem naukowym nawiązuje się na podstawie umowy o pracę,
z zastrzeżeniem ust. 2. - Nawiązanie stosunku pracy na czas nieokreślony na stanowisku profesora lub profesora instytutu z pracownikiem naukowym posiadającym tytuł naukowy profesora może nastąpić na podstawie mianowania. Mianowania dokonuje dyrektor.
- Instytut jest podstawowym miejscem pracy dla pracownika naukowego, który jest zatrudniony w Instytucie na podstawie mianowania.
- Pracownik zatrudniony na stanowisku naukowym może pełnić funkcję kierownika komórki organizacyjnej.
- Tryb rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem naukowym określają odpowiednie przepisy prawa.
§17.
- Do obowiązków pracowników naukowych należy realizacja zadań statutowych Instytutu, w szczególności poprzez:
- prowadzeniebadań naukowych lub prac rozwojowych;
- wprowadzanie do praktyki wyników badań naukowych lub prac rozwojowych;
- podnoszenie swoich kwalifikacji;
- upowszechnianie osiągnięć nauki, w tym poprzez publikacje oraz aktywny udział
w życiu naukowym; - kształcenie kadry naukowej;
- udział w pracach organizacyjnych Instytutu związanych z prowadzonymi badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi oraz działalnością dydaktyczną;
- udzielanie świadczeń zdrowotnych;
- dbałość o efekt ekonomiczny prowadzonych działań oraz ich zgodność z zasadami legalności, rzetelności, celowości, gospodarności i oszczędności.
- Szczegółowe obowiązki poszczególnych grup pracowników naukowych oraz zasady ich okresowej oceny określa odrębny regulamin, ustalony przez dyrektora i zaopiniowany przez radę naukową.
§18.
- Instytut jest podstawowym miejscem pracy dla pracowników naukowych oraz dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach:
- dyrektora;
- zastępców dyrektora;
- sekretarza naukowego;
- głównego księgowego;
- naczelnej pielęgniarki;
- kierowników pionów;
- pielęgniarek przełożonych;
- kierowników kliniki, oddziałów, działów przyjęć;
- zastępców kierowników kliniki, oddziałów, działów przyjęć;
- kierowników zakładów i przychodni;
- zastępców kierowników zakładów i przychodni;
- pielęgniarek, położnych oddziałowych;
- zastępców pielęgniarek, położnych oddziałowych.
- Pracowników, o których mowa w ust. 1, oraz kierowników innych komórek organizacyjnych i ich zastępców w okresie trwania stosunku pracy obowiązuje zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec Instytutu, określony w odrębnej umowie.
- Wykonywanie przez pracowników, o których mowa w ust. 2, dodatkowego zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub prowadzenie działalności gospodarczej, bez uzyskania wcześniejszej zgody dyrektora, stanowi podstawę do rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem.
- W szczególnych przypadkach dyrektor Instytutu może odstąpić od zasady określonej w ust.1.
§19.
Kierownicy komórek organizacyjnych działają zgodnie z zasadami legalności, rzetelności, celowości, gospodarności i oszczędności oraz odpowiadają za tę część efektów ekonomicznych komórki, na którą mają bezpośredni wpływ decyzyjny.
Rozdział VI
Postępowanie dyscyplinarne i komisja dyscyplinarna
§20.
- W Instytucie działa komisja dyscyplinarna i rzecznik dyscyplinarny.
- Tryb postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego w sprawach pracowników naukowych określają odrębne przepisy.
§21.
- W skład komisji dyscyplinarnej wchodzi sześć osób wybranych przez pracowników Instytutu w głosowaniu tajnym na okres 4 lat.
- Komisja dyscyplinarna działa w trzyosobowych składach orzekających.
- W składzie komisji dyscyplinarnej mogą być wyłącznie pracownicy naukowi zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie, nie krócej jednak niż rok przed ogłoszeniem wyborów komisji dyscyplinarnej, posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy.
- Wybory do składu komisji dyscyplinarnej zarządza dyrektor Instytutu, określając jednocześnie termin wyborów oraz przewodniczącego i członków komisji wyborczej.
- Kandydatury na członków komisji dyscyplinarnej należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora.
- Komisja wyborcza podaje do wiadomości pracowników listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów.
- Głosowanie jest tajne.
- Każdy pracownik Instytutu posiada jeden głos.
- W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
- Komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi.
- Dyrektor ogłasza wyniki wyborów.
- Komisja dyscyplinarna na pierwszym posiedzeniu wybiera przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego komisji dyscyplinarnej.
Rozdział VII
Przedstawicielstwo Instytutu
§22.
- Dyrektor Instytutu może ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając dla nich zakres i czas umocowania.
- Do dokonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora oraz pełnomocnicy działają w granicach ich umocowań.
Rozdział VIII
Gospodarka Instytutu
§23.
- Mienie Instytutu obejmuje własność i inne prawa majątkowe.
- Gospodarowanie mieniem Instytutu odbywa się zgodnie z zasadami legalności, rzetelności, celowości, gospodarności i oszczędności.
- Podstawą gospodarowania środkami finansowymi Instytutu jest roczny plan finansowy ustalany przez dyrektora i opiniowany przez radę naukową.
- Instytut sporządza sprawozdanie finansowe na zasadach określonych w ustawie
o rachunkowości. - Sprawozdanie finansowe, o którym mowa w ust. 4 podlega badaniu przez firmę audytorską w sytuacji, gdy Instytut spełnia warunki, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości.
- Wyboru firmy audytorskiej dokonuje minister właściwy do spraw zdrowia.
- Sprawozdanie finansowe Instytutu zatwierdza minister właściwy do spraw zdrowia.
- Roczna sprawozdanie finansowe oraz informacje o zarządzaniu składnikami mienia trwałego Instytutu dyrektor podaje do informacji publicznej na stronie ministra właściwego do spraw zdrowia w Biuletynie Informacji Publicznej, niezwłocznie
po zatwierdzeniu sprawozdania przez tego ministra. - Zakłady, o których mowa §5 ust. 3, działają w oparciu o plan zadaniowo-finansowy zatwierdzany przez dyrektora Instytutu na podstawie odrębnych przepisów.
§24.
- Do czynności prawnych dotyczących składników aktywów trwałych, w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz know-how związanego z tymi wynikami, nie stosuje się przepisów art. 38-41 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1182).
- Instytut sprzedaje innym podmiotom, na podstawie umów prawa cywilnego, składniki aktywów trwałych w drodze publicznego przetargu na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 4 ustawy z dnia 25 września 1981 r.
o przedsiębiorstwach państwowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1384 oraz z 2015 r. poz. 1322) - Dokonanie czynności prawnej w zakresie rozporządzenia składnikami aktywów trwałych w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, zaliczonymi do wartości niematerialnych i prawnych, rzeczowych aktywów trwałych lub inwestycji długoterminowych, w tym wniesienia ich jako wkładu do spółki lub spółdzielni, jeżeli wartość rynkowa tych składników przekracza 200 000 złotych, wymaga zgody:
- organu nadzorującego – jeżeli wartość rynkowa składników aktywów trwałych wynosi do 5 000 000 złotych,
- Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej – jeżeli wartość rynkowa składników aktywów trwałych przekracza 5 000 000 złotych,
- Dokonanie czynności prawnej w zakresie oddania składników, o których mowa w ust. 3, do korzystania innemu podmiotowi, na okres dłuższy niż 180 dni w roku kalendarzowym, jeżeli wartość rynkowa przedmiotu czynności prawnej przekracza 200 000 złotych, wymaga zgody:
- organu nadzorującego – jeżeli wartość rynkowa przedmiotu czynności prawnej wynosi do 5 000 000 złotych,
- Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej – jeżeli wartość rynkowa świadczenia za oddanie do korzystania przedmiotu czynności prawnej przekracza
5 000 000 złotych,
- Zasady występowania o wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 3 i 4, określa ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz.U. poz. 2259).
- Instytut amortyzuje i umarza środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.).
§25.
- Instytut:
- występuje w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek;
- pokrywa koszty bieżącej działalności z uzyskiwanych przychodów;
- odpowiada za swoje zobowiązania.
- Dyrektor Instytutu w ramach możliwości finansowych ustala wielkość środków na wynagrodzenia.
§26.
1.Instytut osiąga przychody w związku z prowadzoną działalnością, w szczególności ze sprzedaży:
- wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz know-how związanego
z tymi wynikami; - świadczeń opieki zdrowotnej;
- patentów, praw ochronnych oraz licencji na stosowanie wynalazków, wzorów użytkowych, topografii układów scalonych oraz wyhodowanej albo odkrytej i wyprowadzonej odmiany rośliny;
- prac wdrożeniowych, w tym nadzoru autorskiego;
- produkcji urządzeń i aparatury oraz innej produkcji i usług;
- Instytut osiąga przychody z subwencji i dotacji na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce i ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 9 i art. 21 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. z 2018 r. poz. 736 z późn. zm.), oraz z innych źródeł.
§27.
1.Instytut tworzy fundusze:
- statutowy (podstawowy), który stanowi równowartość majątku według stanu na dzień rozpoczęcia działalności;
- rezerwowy, który tworzy się z nie mniej niż 8% zysku netto za poprzedni rok obrotowy;
- fundusz świadczeń socjalnych, który tworzy się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Instytut może tworzyć fundusze:
- badań własnych, który tworzy się z zysku netto za poprzedni rok obrotowy;
- nagród, który tworzy się z zysku netto za poprzedni rok obrotowy;
- stypendialny który tworzy się z zysku netto za poprzedni rok obrotowy;
- wdrożeń, który tworzy się ze środków przekazywanych Instytutowi na podstawie umów przez przedsiębiorców wdrażających wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych z tego Instytutu, z tytułu osiągnięcia wymiernych efektów ekonomicznych wdrożenia.
- Do tworzonych przez Instytut funduszy, o których mowa w ust. 2,dyrektor Instytutu określa regulamin ich tworzenia i wykorzystania.
- Tworzone fundusze, Instytut zwiększa i zmniejsza na zasadach określonych w ustawie.
§28.
- Zysk brutto Instytutu z działalności, o której mowa w §4 ust.1-3, oraz zysk netto z działalności, o której mowa w §4 ust.4, przeznacza się na działalność podstawową Instytutu poprzez zwiększenie funduszy, o których mowa w art. 19 ust. 4 ustawy.
- Dyrektor Instytutu przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Zdrowia wniosek dotyczący podziału zysku po zaopiniowaniu przez radę naukową.
- Niewykorzystane w danym roku kalendarzowym środki funduszów Instytutu przechodzą na rok następny.